5

Faustusa, biskupa Riez-Kazanie o Godach w Kanie Galilejskiej

,,Trzeciego dnia odbywały się gody". Jakież to gody, jeśli nie świętowanie radości z ludzkiego zbawienia, które czcimy jako trzecią tajemnicą tego dnia, wyznając Trójcę Przenajświatszą i wiarę w zmartwychwstanie?

Podobnie, przy śpiewie hymnów i dźwiękach instrumentów muzycznych, odziani w szaty godowe, wspominamy ewangeliczny opis powrotu syna marnotrawnego, czyli nawrócenia się narodów poganskich.

Dlatego też i Pan, jak oblubieniec wychodzący ze swej komnaty", zstąpił na ziemię, aby przez swoje wcielenie zgromadzic spośród narodów i zjednoczyć swój Kościół, któremu także przyniósi swój dar i posag. Darem było zespolenie się Bósłwa z człowieczeństwem, posagiem zaś złożenie siebie w ofierze dla zbawienia ludzi. A więc przez dar rozumiemy przyniesione nam odkupienie, a przez posag - życie wieczne. Dla tych, którzy to oglądali, były to cudowne wydarzenia, lecz rozumiejącym je ukazują one tajemne dzialanie Boże, bo gdy się uważnie nad nimi zastanowimy, to wody ukażą obraz chrztu i odrodzenia. Zwyczajna woda otrzymuje inne przeznaczenie; zwykły żywioł nabiera innej mocy, dzięki tajemniczej przemianie w niej dokonanej; w ten zaś sposób spełnia się w niej misterium powtórnych narodzin. Oto nagle woda się przemienia, aby mogła następnie przemieniać ludzi.

W Kanie Gaiilejskiej Chrystus swoją mocą przemienia wodę w wino, to znaczy: ustepuje Prawo, a nastajeŁaska; pierzchają cienie, a ukazuje się prawda; wartości ziemskie wzbogacone są wartościami duchowymi; dawne przymierze przechodzi w nowe i, jak mówi Apostoł, co dawne, minęło, a oto wszystko stało się nowe".

,,Dobre wino", to znaczy dobre przykazanie Prawa, mówi: ,,Będziesz miłował bliźniego swego, a nieprzyjaciela swego będziesz nienawidził". Ale lepszym i mocniejszym jest wino Ewangelii mówiącej: ,, Ja wam powiadam: miłujcie waszych nieprzyjaciół; dobrze czyńcie tym, którzy was znienawidzili".

 

5