93 |
Z komentarza św. Ambrożego, biskupa, do Psalmów (Ps 48, 13-14) ,,Brat nie potrałi odkupić, odkupienia dokona inny człowiek; nie potrzebuje zanosić za siebie błagania ani zapłaty Bogu za swoje życie". A zatem ,,dlaczegóż miałbym się trwożyć w dniach niedoli". Cóż bowiem może wyrządzić mi szkodę, skoro nie tylko nie potrzebuję odkupiciela, ale sam dla wszystkich jestem Odkupicielem. Oto innych wybawiam, czyż będę się lękał o siebie? Oto wszystko czynię nowe; to zaś przewyższa nawet braterskie przywiązanie i miłość. Brat, z tej samej matki zrodzony, nie może wybawić, ponieważ dotknięty jest tą samą słabością. Odkupi człowiek, ale Ten, o którym napisano: ,,Pan pośle im człowieka, który ich wybawi", Ten, który powiedział o sobie: ,,Usitujecie Mnie zabić, człowieka, który powiedział wam prawdę". Lecz chociaż jest człowiekiem, któż Go może rozpoznać? A dlaczego nie pozna? Jak jeden jest Bóg, tak ,, jeden jest pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek - Jezus Chrystus. On sam odkupi człowieka przewyższając w miłości braci. Przelał bowiem za obcych swą krew, której nikt nie oddałby za brata. Tak więc własnego ciała nie oszczędził, aby nas z grzechu wykupić: ,,wydał siebie na okup za wszystkich", jak to stwierdza Jego prawdomówny świadek, apostoł Paweł: ,,prawdę mówię, nie kłamię". Dlaczego zaś on jeden tylko wybawiał? Bo nikt nie może dorównać Mu w miłości: swe życie oddaje za braci; nikt w niewinności: wszyscy bowiem poddani są grzechowi, wszyscy naznaczeni upadkiem Adama. Odkupicielem jest Ten, kto nie podlega dawnemu grzechowi. Wiedzmy przeto, że człowiekiem tym jest Pan Jezus, który przyjął ludzką naturę, aby w swym ciele ukrzyżować grzechy wszystkich i własną krwią zmyć wyrok ciążący na wszystkich. Powiesz jednak: Dlaczego się zaprzecza, iż brat może odkupić, skoro on sam powiedział: ,,Ogłoszę imię Twoje braciom moim." Otóż Jezus Chrystus odpuścił nam grzechy nie jako nasz brat, ale jako Bóg. Napisane jest bowiem: ,, Chrystusie Bóg pojednał świat ze sobą". W Chrystusie Jezusie, o którym powiedziano: ,,Słowo stało się ciałem i zamieszkało wśród nas. A zatem, kiedy zamieszkał w ciele, zamieszkał wśród nas jako Bóg, nie jako brat. |
93 |