158 |
Kazanie św. Anastazego Antiecheńskiego, biskupa. Gdy Chrystus już ukazał swoimi słowami i czynami, ża jest prawdziwie Bogiem i Panem wszechrzeczy, powiedział do swoich uczniów tuż przed udaniem się do Jerozolimy: ,,Oto idziemy do Jerozolimy: tam Syn Człowieczy zostanie wydany poganom, arcykapłanom i uczonym w Piśmie na ubiczowanie, wyszydzenie i ukrzyżowanie. Wszystko to powiedział Jezus zgodnie z przepowiednią proroków o Jego odejsciu, które miało dokonać się w Jerozolimie. Tak więc Pismo święte od początku zapowiadało śmierć Chrystusa i Jego mękę przed śmiercią, oraz to wszystko, co się stało z Jego ciałem po śmierci. Ale przepowiada również, że Bóg, który doznał tego, jest nieśmiertelny i nie podlegający cierpieniu. Inaczcj przecież nie byłby zaiste Bogiem, gdybyśmy widząc Jego prawdziwe wcielenie nie mogli wyprowadzić stąd słusznych i sprawiedliwych powodów, dla których trzeba uznawać jedno i dragie: to jest mękę i niecierpiętliwość. Tajemnica Wcielenia pozwala nam rownież zrozumieć i to, że Słowo Boże zupełnie niepodległe cierpieniom, doznało cierpień: inaczej bowiem człowiek nie mógłby zostać zbawiony. Tę tajemnicę zna tylko Chrystus i ci, którym on ją odkrył. Albowiem zna on wszystko, co jest Ojca, i jako duch przenika najgłębsze tajemnice. Tak więc trzeba było, aby Chrystus cierpiał i nie mogło stać się inaczej, jak On sam zresztą powiedział o tym uczniom, wyrzucając im brak zrozumienia i ociąganie się; nie chcieli uwierzyć ze trzeba, by Chrystus cierpiał i tak wszedł do swej chwały. Wyszedł on przeto od Ojca i przyszedł na świat dla zbawienia swojego ludu ogołacając się z tej chwały, którą miał u Ojca, zanim świat powstał. Zbawienie nas było dokonaniem wszystkiego i trzeba było, aby przyszło przez mękę Tego, który jest dawcą naszego życia, jak uczy Pawci: ,,On jest Tworcą życia, udoskonalony przez cierpienia. A chwała, krórej Jednorodzony przez krótki czas wyrzekł się dla nas, zoatała Mu przywrócona przez krzyż i zajaśniała w Jego uwielbionym ciele. Mówi Jan w swojej Ewangelii wyjaśniając, czym była owa woda, o której powiedział Zbawiciel, że .,płynie jak strumień z wnętrza człowieka wierzącego. A powiedział to o Duchu, którego mieli otrzymać wierzący w Niego. Duch bowiem jeszcze nie był dany ponieważ Jezus nie został jeszcze uwielbiony" - chwałą nazywa śmierć na krzyzu. Dlatego Pan prosił przed męką swego Ojca aby Go uwielbił tą chwałą, którą posiadał razem i Nim przed założeniem świata. |
158 |