Paragraf piąty CREDO

KOMUNIA ŚWIĘTYCH

946 Po wyznaniu wiary w ,,święty Kościół powszechny", Symbol Apostolski dodaje ,,świętych obcowanie" (komunia świętych). Artykuł ten jest w pewnym sensie daszym ciągłem poprzedniego: ,,Czymże jest Kościół, jak nie zgromadzeniem wszystkich świętych?" Kościół jest właśnie komunią świętych.

947 ,,Skoro wszyscy wierzący tworzą jedno ciało, dobro jednego jest przekazywane innym... Należy więc wierzyć, że istnieje w Kościele wspólnota dóbr. Najważniejszym członkiem jest jednak Chrystus, ponieważ On jest Głową... Dlatego dobro Chrystusa jest przekazywane wszystkim członkom, a dokonuje się to przez sakramenty Kościoła". ,,Jedność Ducha Świętego, który ożywia Kościół i nim kieruje, sprawia, że wszystko to, co Kościół posiada, jest wspólne tym, którzy do niego należą".

948 Pojecie ,,komunia świętych" ma więc dwa znaczenia, ściśle ze sobą powiązane: ,,komunia w rzeczach świętych (sancta)" i ,,komunia między osobami świętymi (sancti)".

Sancta sanctis! - ,,To, co święte, dla tych, którzy są święci" - taką aklamację wypowiada celebrans w większości Liturgii wschodnich w czasie podniesienia świętych Darów przed udzieleniem Komunii. Wierni (sancti) są karmieni Ciałem i Krwią Chrystusa (sancta), by wzrastać w komunii Ducha Świętego (Koinonia) i przekazywać ją światu.

I. Komunia dóbr duchowych

949 Uczniowie w pierwotnej wspólnocie w Jerozolimie ,,trwali w nauce Apostołów i we wspólnocie, w łamaniu chleba i w modlitwach" (Dz 2, 42):

Komunia wiary. Wiara wiernych jest wiarą Kościoła otrzymaną od Apostołów; jest skarbem życia, który się pomnaża, gdy jest rozdzielany.

950 Komunia sakramentów. ,,Owoc wszystkich sakramentów należy do wszystkich wiernych, którzy przez pośrednictwo tych samych sakramentów, będących również tajemniczy misteriami, zostają zjednoczeni z Chrystusem i wszczepieni w Niego. Przede wszystkim chrzest jest jakby bramą, przez którą wchodzi się do Kościoła, i więzią jedności. Komunia świętych jest komunią sakramentów... Pojęcie komunii może być stosowane do każdego z nich, ponieważ każdy z nich jednoczy nas z Bogiem. Pojęcie to jest właściwe Eucharystii bardziej niż innym sakramentom, ponieważ przede wszystkim ona urzeczywistnia tę komunię".

951 Komunia charyzmatów. We wspólnocie Kościoła Duch Święty ,,rozdziela między wiernych wszystkich stanów... szczególne łaski" w celu budowania Kościoła. ,,Wszystkim objawia się Duch dla wspólnego dobra".

952 ,, Wszystko mieli wspólne" (Dz 1, 32). ,,Wszystko, co posiada prawdziwy chrześcijanin, powinien traktować jako dobro, które ma wspólnie z innymi, oraz zawsze powinien być gotowy i chętny przyjść z pmocą najbardziej potrzebującym". Chrześcijanin jest zarządcą dóbr Pana.

953 Komunia miłości. W sanctorum communio ,,nikt z nas nie żyje dla siebie i nikt nie umiera dla siebie" (Rz 14, 7). ,,Gdy cierpi jeden członek, współcierpią wszystkie inne członki; podobnie gdy jednemu członkowi okazywane jest poszanowanie, współweselą się wszystkie członki. Wy przeto jesteście ciałem Chrystusa i poszczególnymi członkami" (1 Kor 12, 26-27). ,,Miłość... nie szuka swego" (1 Kor 13, 5). Najmniejszy nasz czyn spełniony w miłości przynosi korzysć wszystkim, w soliarności z wszystkimi ludźmi, żywymi czy zmarłymi, która opiera się na komunii świętych. Każdy grzech szodzi tej komunii.

II. Komunia Kościoła w niebie i na ziemi

954 Trzy stany w Kościele. ,,Dopóki Pan nie przyjdzie w majestacie swoim, a wraz z Nim wszyscy Aniołowie, dopóki po zniszczeniu śmierci wszystko nie zostanie Mu poddane, jedni spośród Jego uczniów pielgrzymują na ziemi, inni, dokonaszy żywota, poddaję się oczyszczeniu, jeszcze inni zażywają chwały, widząc «wyraźnie samego Boga troistego i jedynego, jako jest »". Wszyscy jednak, w różnym stopniu i w rozmaity sposób, włączeni jesteśmy wzajemnie w tej samej miłości Boga i bliźniego i ten sam hymn chwały śpiewamy Bogu naszemu. Wszyscy bowiem, którzy należą do Chrystusa, mając Jego Ducha zrastają się w jeden Kościół i zespalają się wzajemnie ze sobą w Chrystusie.

955 ,,Łączność pielgrzymów z braćmi, którzy zasnęli w pokoju Chrystusowym, bynajmniej nie ustaje; przeciwnie, według nieustannej wiary Kościoła umacnia się jeszcze dzięki wzajemnemu udzielaniu sobie dóbr duchowych".

956 Wstawiennictwo świętych. ,,Ponieważ mieszkańcy nieba, będąc głębiej zjednoczeni z Chrystusem, jeszcze mocniej utwierdzają cały Kościół w świętości... nieustannie wstawiają się za nas u Ojca, ofiarując Mu zasługi, które przez jedynego Pośrednika między Bogiem i ludźmi, Jezusa Chystusa zdobyli na ziemi... Ich przeto troska braterska wspomaga wydatnie słabość naszą".

957 Komunia ze świętymi. ,,Nie tylko jednak ze względu na sam ich przykład czcimy pamięć mieszkanców nieba, ale bardziej jeszcze dlatego, żeby umacniała się jedność całego Kościoła w Duchu przez praktykowanie braterskiej miłości. Bo jak wzajemna łączność chrześcijańska między piegrzymami prowadzi nas bliżej Chrystusa, tak obcowanie ze świętymi łączy nas z Chrystusem, z którego, niby ze źródła i Głowy, wypływa wszelka łaska i życie Ludu Bożego".

Składamy hołd (Chrystusowi) w naszej adoracji, gdyż jest Synem Bożym, męczenników zaś kochamy jako uczniów i naśladowców Pana, a to jest rzeczą słuszną, gdyż w niezrównanym stopniu oddali się oni na służbę swojemu Królowi i mistrzowi. Obyśmy również i my mogli stać się ich towarzyszami i współuczniami!

958 Komunia ze zmarłymi. ,,Uznając w pełni tę wspólnotę całego Mistycznego Ciała Jezusa Chrystusa, Kościół pielgrzymów od zarania religii chrześcijańskiej czcił z wielkim pietyzmem pamięć zmarłych, a « ponieważ święta i zbawienna jest myśl modlić się za umarłych, aby byli od grzecbów uwolnieni» (2 Mch 12, 45), także modły za nich ofiarowywał". Nasza modlitwa za zmarłych nie tylko może im pomóc, lecz także sprawia, że staje się skuteczne ich wstawiennictwo za nami.

959 W jednej rodzinie Bożej ,,wszyscy, którzy jesteśmy synami Bożymi i stanowimy jedną rodzinę w Chrystusie, gdy łączymy się ze sobą we wzajemnej miłości i w jednej chwale Trójcy Przenajświętszej, odpowiadamy najgłębszemu powołaniu Kościoła".

W skrócie

960 Kościół jest ,,komunią świętych": wyrażenie to oznacza najpierw ,,rzeczy święte" (sancta), a przede wszystkim Eucharystię, przez ktorą jest reprezentowana i realizowana jedność wiernych, którzy stanowią jedno ciało w Chrystusie".

961 Wyrażenie to oznacza takie komunię ,,osob świętych" (sancti) w Chry-stusie, który ,,umarł za wszystkich", tak że każdy czyn lub cierpienie w Chrystusie i dla Chrystusa przynosi owoce dla wszystkich.

962 ,,Wierzymy we wspólnotę wszystkich wiernych chrześcijan, a mianowicie tych, którzy pielgrzymują na ziemi, zmarłych, którzy jeszcze oczyszczają się oraz tych, którzy cieszą się już szczęściem nieba, i że wszyscy łączą się w jeden Kościół; wierzymy również, że w tej wspólnocie mamy zwróconą ku sobie miłość miłosiernego Boga i Jego świętych, którzy zawsze są gotowi na słuchanie naszych prośb".