3


36

Msze roku liturgicznego A

Autylona na wejście: Do Ciebie, Panie, wznoszę moją duszę. Tobie ufam, Boże, niech zawód mnie nie spotka. Niech moi wrogowie nie triumfują nade mną, ; nikt bowiem, kto Ci zawierzył, nie będzie zawstydzony (Ps 25(24), 1—3).

Kolekta: Wszechmogący Boże, spraw, abyśmy przez dobre uczynki przygotowali się na spotkanie przychodzącego Chrystusa, + a w dniu sądu zaliczeni do Jego wybranych, mogli posiąść królestwo niebieskie. Przez naszego Pana...

Pierwsze czytanie Iz 2,1—5

Pokój królestwa Bożego. — Przez słowo "Syjon” prorok rozumie nie polityczną stolicę Królestwa Judzkiego, lecz górę Syjon zc świątynią jerozolimską jako centrum religijne, święte miejsce obecności Bożej. Tam to właśnie ujrzał Izajasz „Króla, Pana Zastępów” siedzącego na wysokim tronie (6,1.5). Widział też oczyma proroka, jak w czasach mesjańskich zmierzać tam będą wszystkie narody, do źródła Bożej prawdy i mądrości. Proroctwo to pochodzi z konca VIII w. przed Chr., a więc z okresu klęsk i nieszczęść, jakie spadały na królestwa Judy i Izraela. Izajasz widzi nadzieję ratunku nie w sile politycznej i wojskowej, lecz w Bogu, który rządzi światem.
Syjon jest symbolem Kościoła, królestwa Bożego, otwartego dla wszystkich ludów. Gdy ich przedstawiciele przybywają z różnych okazji do Rzymu, do Piotra, lub gdy skupiają się wokół papieża pielgrzymującego do wielu narodów świata, wtedy spelnia się proroctwo Izajasza o mnogich ludach szukających prawa i słowa Pańskiego. Trzeba nam szukać ratunku w Chrystusie, który jest „Odkupicielem człowieka” — Redemptor hominis.

3