71


104

CHRZEST PANSKI rok A—B—-C

Pierwsze czytanie Iz 42,1—4.6—7

Chrystus Sługą, w którym Bóg me upodobanie. — W Księdze Izajasza znajdują się 4 Pieśni Słucii Pańskiego. W pierwszej (Iz 42,1-9), Bóg zapowiada powołanie „Sługi”, tajemniczej postaci proroka i króla. Otrzymuje on zadanie głoszenia wszystkim narodom, że Bóg jest wierny swoim obietnicom i skory do przebaczenia. By sprostać tomu zadaniu, Sługa otrzymuje Ducha Bożego. W czwartej Pieśni jawi się On jako Sługa cierpiący, który wziął na słabie grzech wszystkich ludzi (Iz 52,13—53,12).
Według Nowego Testamentu proroctwo to spełniło się w Chrystusie. Chrystus jest Sługą (dulos = niewolnik, sługa). Maryja nazywa siebie Służebnicą (dule = niewolnica). Tytuł ten wyraża całkowitą zależność, oddanie i posłuszeństwo Bogu, który jest i obdarza pełnią wolności. Chociaż Chrystus zakosztował hańby krzyża, tytuł ten nie posiada już hańbiącego wydźwięku, stał się tytułem zaszczytnym. Tu mamy najgłębsze korzenie heroicznego aktu Kościoła w Polsce: oddania się Matce Najświętszej w niewolę miłości za wolność Kościoła a przez Jej ręce w służbę samemu Bogu.

Czytanie z Księgi proroka Izajasza:
To mówi Pam „Oto mój Sługa, którego podtrzymuję, Wybrany mój, w którym mam upodobanie. Sprawiłem, że Duch mój na Nim spoczął; On przyniesie narodom Prawo. Nie będzie wołał ni podnosił głosu, nie da słyszeć krzyku swego na dworze. Nie złamie trzciny nadłamanej, nie zagasi knotka o nikłym płomyku. On z mocą ogłosi Prawo, nie zniechęci się ani nie załamie, aż utrwali Prawo na ziemi, a Jego pouczenia wyczekują wyspy.

71