96


807

Najśw. Ciała i Krwi Chrystusa

I dlatego jest Pośrednikiem Nowego Przymierza, azeby przez śmierć, poniesioną dla odkupienia, przestępstw, popełnionych za pierwszego przymierza, ci, którzy są wezwani do wiecznego dziedzictwa, dostąpili spełnienia obietnicy. —
Oto słowo Boże.

Śpiew przed Ewangelią J 6,51

Alleluja
Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki.

Ewangelia Mk 14,12—16.22—-26

Ustanowianie ofiary Nowego Przymierza. Ostatnia Wieczerza, którą Jezus spożył ze swymi uczniami, miała miejsce w ramach Paschy. W centrum jej proroczej symboliki było zabicie (ofiarowanie) i spożycie baranka paschalnego. Doczekała się ona swego wypełnienia w Eucharystii i krzyżu Jezusa, Baranka Bożego ofiarowanogo dla naszoao zbawicnia. Z przebiegu Ostatniej Wieczerzy św. Marek opisuje tylko to, co było w niej całkowicie nowe i nie należało do tradycyjnego rytuału paschy żydowskiej. Jego opis jest tak oszczędny, że dla rozumienia go trzeba przeczytać i pozostałe opowiadania: Mt 26,26—29; Łk 22,15—20; 1 Kor 11,23—26.
Czym dla nas jest Ostatnia Wieczerza i Eucharystia, wynika ze słów Jezusa: ...,, to jest Ciało moje — to jest moja „Krew...” Biblijne słowo „ciało” oznacza całą osobę Jezusa. Wyrażenie moja Krew” wraz ze słowami „Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana”, wskazuje na ofiarowanego i w swej ofierze uwielbionego Chrystusa Pana. Nie krwią zwierzęcą, lecz Krwią Chrystusa zostało przypieczętowane Nowe Przymierze (por. I I II czyt.). Ona jest ceną mojego zbawienia.

96