115

Z dzieł św, Bonawentury, biskupa

(Opuscuium 3, Lignum vitae, 29-30.47:Opera omnia 8, 79)

Zastanów się, odkupiony człowiecze, kim jest, jak wielkim jest i jakim jest Ten, kto dla ciebie wisi na krzyżu. Jego śmierć przywraca życie umarłym; z powodu Jego odejścia niebo i ziemia pogrążają się w smutku, a twarde skały pękają.

Otóż, aby z boku spoczywającego na krzyżu Chrystusa mógł się zrodzić Kościół, a zarazem aby się wypełniło Pismo, które mówi: ,,Będą patrzeć na Tego, którego przebodli", Pan Bóg dozwolił, iż jeden z żołnierzy uderzając włócznią otworzył najświętszy bok. Popłynęła zeń krew i woda stając się zapłatą naszego zbawienia. Ona to płynąc z samego źródła, z wnętrza serca Chrystusowego, dała sakramentom Kościoła moc udzielania życia łaski, dla tych, którzy już żyja w Chrystusie, stała się napojem ,,źródła tryskającego na życie wieczne".

Powstań więc, duszo umiłowana przez Chrystusa, jak owa gołębica, która ,,zakłada gniazdo na ścianach urwiska". Tam trwaj nieustannie jak ,,wróbel, który znalazł swe gniazdo"; tak jak synogarlica ukryj swe dzieci czystej miłości; tam przyłóż usta, aby ,zaczerpnąć siły ze źródeł Zbawiciela". Albowiem tutaj znajduje się źródło ,,wypływające ze środka raju", które ,,dzieląc się na cztery strumienie "i ogarniając serca wiernych, nawadnia i użyźnia całą ziemię.

Biegnij do tego źródła życia i światła, kimkolwiek jesteś, duszo Bogu oddana; z gorącym pragnieniem i całą mocą wołaj z głębi serca: ,, niewysłowiony majestacie Najwyższego Boga, najczystsza jasności światła wiecznego, życie ożywiające wszelkie żywe stworzenia, światłości zapalająca wszystkie światła i podtrzymująca stale blask rozlicznych świateł, które o brzaśku dnia rozbłyskują przed tronem Twojego Bóstwa!

O wieczny i niedostępny, jasny i słodki strumieniu ukrytego przed oczyma ludzi źródła; jego głębia bez dna, wysokość bez kresu, szerokość bez miary, czystość bez skazy najmniejszej.

Z Ciebie wypływa rzeka, «która uwesela miasto Boże» po to, abyśmy «wśród głosów radości i dziękczynienia» śpiewali pieśń chwały, wykazując z własnego doświadczenia, że «w Tobie jest źródło życia» i że «w Twoim świetle oglądamy światło»".

 

115