515

XXVIII T Y D Z I E ń Z W Y K Ł Y

PONIEDZIAŁEK

 Łk 11, 29-32

Żądanie znaku.

Człowieka goniącego za cudownaściami zwykło uważać się za pobożnego, niekiedy za bardzo pobażego. Różne to mogą być cuda. Objawienia, uzdrowienia, płaczące obrazy. Miejsca, gdzie się one dzieją gromadzą tłumy ludzi. W świetle tego dziwna wydaje nam się postawa Jezusa. Nie pochwala pragnienia znaku, czyli cudu. Wrecz przeciwnie potępia takie pragnienie w bardzo ostrych słowach: To plemię jest plemieniem przewrotnym. Ząda znaku, ale żaden znak nie będzie mu dany, prócz znaku Jonasza (w. 30). Dlaczego tak czyni? Dlatego, ponieważ żadali znaku dla samego znaku; z ciekawości, z pragniema cudowności. Jezus nigdy nie czynił cudów tylko dlatego, by zaspokoić ludzką ciekawość, unikał cudów widowiskowych, które mogłyby wzbudzić uznanie i padziw(Mt 12, 38-40; J 6, 30). Z tych właśnie racji czyni niekiedy cuda na osobności (Mk 1, 35; J 6, 15), lub nakazuje uczniom, aby milczeli o Jego cudownych znakach. Cuda Jezusa łączyły się ściśle z Jego posłannictwem nauczania; jeżeli nie były potrzebne przepowiadaniu to Jezus ich nie czynił; nie działał też znaków wobec tych, którzy interesawali się tylko sensacyjną stroną cudu, a nie chcieli przyjąć orędzia związanego z tym znakiem.Cud jest znakiem dla kogoś. Cud Jonasza był znakiem dla mieszkańców Niniwy. Cuda Jezusa były znakami dla współczesnego Mu pokolenia, były znakami tzn. Miały im coś ważnego do zakomunikowania; miały przekazać orędzie, wezwanie a nie zaspakoić tylko ludzką ciekawość cudowności. Cuda jako znaki łączyły się ściśle z orędziem. Znak Jonasza łączył się ściśle z jego wezwaniem do nawrócenia. Znaki Jezusa zaś łączyły się z Jego orędziem o Królestwie Bożym: Czas się wypełnił i bliskie jest Królestwo Boże. Nawróćcie się i wierzcie w ewangelię (Mk 1, 15). Jezus stanął wsród ludzi nie tylko jako prawodawca, lecz wysłany przez Boga Zbawiciel, który za cenę swej męki i śmierci ratuje człowieka z niewoli grzechu i szatana. Najpierw sam ofiaruje, a dopiero pózniej wymaga. Dopiero w takim kontekście zrozumiałe są cuda Jezusa. Są one znakami nadejścia Królestwa Bożego i zbawienia a równocześnie są wezwaniem do nawrócenia i wiary w tę nową rzeczywistość przyniesioną przez Jezusa. Znaki Jezusa nie były czyniane dla zaspokojenia ciekawości, lecz stanowiły istotne elementy dobrej nowiny.

 

515