529

ŚRODA

 Łk 13, 22-30

"Usiłujcie"

W sprawach rzeczy ostatecznych ludzie lubią stawiać pytania. W niektórych okresach historii ciekawość ogarnia wszystkich. Pytają ludzie prości, pytają teologowie: Kiedy to nastąpi, jak się to stanie, ilu ludzi się uratuje? Współcześnie, w epoce atomowej, pytania takie stawiają nie tylko wierzący. Utopijny film ,,Milcząca gwiazda", poświęcony astronautom, rozpoczyna się pytaniem: .,Czy rzeczywiście tylko nieliczni zostaną uratowani?"

1. Od podobnych pytań roiło się w literaturze apokaliptycznej. Odpowiedzi dawano raczej pesymistyczne.. Wielu zostało stworzonych, ale niewielu będzie zbawionych (4 Ezd 8, 1. 3). Rabini natomiast dawali odpowiedzi bardziej optymistyczne: ,,Cały Izrael będzie miał udział w przyszłym świecie" (Sanh 10, 1). Wychowany w takim środowisku rozmówca Jezusa pytanie: Czy tylko nieliczni będą zbawieni? Słormułował je jasno i logicznie; podobne pytania stawiano wówczas i dziś.

2. Jezus rzekł do nich: Usiłujcie wejsć przez ciasne drzwi. Gdyż wielu, powiadam wam, będzie chciało wejść, a nie będą mogli (w. 24). Nie jest to jednak odpowiedź na psławione pytanie, lecz raczej wyraźne uchylenie się od odpowiedzi. Odpowiedź Jezusa można by ująć krótko: nie należy tracić drogocennego czasu na tego rodzaju pytania i rozważania, są to pytania jałowe i problemy pozorne w porównaniu z tym jedynym i najważniejszym pytaniem: Co powinniśmy czynić? Odpowiedź dana przez Jezusa, jest może odpowiedzą daną wszystkim teologom? Przestańcie ,,gdybać" i zajmować się jałowymi i pozornymi problemami. Ludzie potrzebują odpowiedzi na pytanie: Jak żyć? Jak żyć, żeby się spotkać z Bogiem w tym i przyszłym życiu. Takie odpowiedzi dawał zawsze Jezus. Taką też daje dzisiaj w Kościele i przez Kościół.

3. Oto Jego odpowiedź: Usiłujcie wejsć przez ciasne drzwi (w. 24). Usiłujcie - oznacza stańcie do wysiłku, trudu, ofiary. Wyrażenie obrazowe. Drzwi są otwarte, ale ciasne. Wejście jest możliwe, ale wymaga trudu, wysiłku, pracy. Trzeba się przeciskać. Zeby zrozumieć w pełni obraz ciasnych drzwi trzeba go zestawić z innymi obrazowymi wyrażeniami Chrystusa, mówiącymi o wejściu do królestwa Bożego. Do królestwa Bożego każdy gwałtem się wdziera (Lk 16,16). Latwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne, niż bogatemu wejść do królestwa Bożego (Mk 10, 25). Kto przykłada rękę do pługa, a wstecz się ogląda, nie nadaje się do Królestwa Bożego. Itd. Obrazy te przeniesione na język ludzkiego postępowania mówią, że istnieją przeszkody w wejściu do królestwa. Konieczne jest uprzednie nawrócenie (Mk 10, 15), zachowanie przekazań (Mt 19, 17), pełnienie woli Bożej (Mt 7, 21), nowa sprawiedliwość (Mt 5, 20), ciągła gotowość (Mt 25, 10), zerwanie ze wszystkim, co przeszkadza (Mt 18, 8). To właśnie oznacza wchodzić przez ciasne drzwi. Przypowiesć o zamkniętych drzwiach (w. 25-27) w sposób negatywny wskazuje tych, którzy nie wypełnili powyższych warunków. Obraz ciasnych drzwi zastosowany do konkretnych ludzi i sytuacji. Uczta eucharystyczna, jest zapowiedzia uczty ostatecznej w Królestwie. Przejście jednak z tej uczty do ostatecznej wiedzi przez ciasne drzwi. Wzmocnieni pokarmem eucharystycznym, jak sportowcy, stańmy do zapasów! W życiu chrześcijańskim, inaczej niż w sporcie, nie ma miejsca dla kibiców.

 

529