26

Następna dotyczy naszego odkupienia przez Jezusa Chrystusa, Pana naszego.

DRUGA CZĘŚĆ symbolu.

Człowiek stworzony z miłości i dla miłości popełnił swój grzech. Wszystkie relacje i wszystko, co powinien mieć w powiązaniu z jego Stwórcą zostało zrujnowane. On potrzebuje naprawy, która może przyjść jedynie od samego Boga, przez jego miłosierdzie i litość, pod warunkiem, że człowiek w to uwierzy i przyjmie zbawienie od Boga, w  którym złoży całe swoje zaufanie. I  in unum ....  i w jednego Pana Jezusa Chrystusa.   Ta naprawa jest nie czymś, ale Kimś: Bogiem i człowiekiem, Synem Bożym, należącym do  osób Trójcy Świętej. Bóg Jezusa, Syna swego Jednorodzonego dał i  wyznaczył, bo trzeba było uratować ludzi.  On  jest  Bogiem i człowiekiem w jednej osobie, ale jeden jest Pan,  Dominus,  bo Istota Boża nie jest osobą; Panem jest w Bogu, ponieważ jest równy Ojcu; Pan jako Bóg-Człowiek, bo On nas odkupił, ponieważ wszechmoc dano mu w niebie i na ziemi. A jego imię jest ponad wszelkie imię, aby na imię  Jezusa zgięło się każde kolano w niebie, na   ziemi i w piekle. To jest Jezus  Chrystus,czyli Msjasz  par excellence, namaszczony nauczy nas  prawdy o Nim, które musimy znać i wierzyć w Niego jako Boga Odkupiciela. W Piśmie świętym jest On zapowiedziany, i gdy nadeszła pełnia czasu objawił się nie tylko, jako Bóg kierujący wszystkimi rzeczami, ale jako Bóg, który przede wszystkim zbawia tych, którzy nie wstydzą się nosić  Jego imię, imię Chrystusa. Mówi się, "że Jezus Chrystus został namaszczony  Duchem Świętym; i sam Jezus Chrystus powiedział:  Duch Pana nade Mną; bo Mnie namaścił i posłał mnie, aby głosił Dobrą Nowinę.Do  kapłanów, królów i proroków Piśmo święte często odnosiło nazwę Chrystusa, ponieważ byli namaszczeni i poświęceni dla  swoich obowiązków. Ale Jezus Chrystus jest Chrystusem par excellence, ponieważ jest Kapłanem, Prorokiem, i Królem o nieskończonej doskonałości; czyli ludzie byli raczej tylko kapłanami, tylko prorokami, tylko królami, jako zapowiedź Tego Jedynego Doskonałego w jednej Osobie: Kapłana, Proroka i Króla. Czyli że kapłani, prorocy i królowie brali  swoje uprawnienia od tego Jezusa, który jest Bogiem i stł się człowiekiem, o którym wyznajemy, że jest  jedynym Synem Boga,  Synem Bożym Jednorodzonym;  tylko On jest zrodzony z Ojca. Zrodzony a nie stworzony, współistotny Ojcu, i przez Niego wszystko się stało. Wszystkie inne terminy, które  zostały ustalone przez Ojców  Soboru Nicejskiego przeciwko Arianom , zrodzony  z substancji  Ojca,  a nie z czegoś innego lub wyciągnięty z nicości; zrodzony przed wszystkimi wiekami, czyli zawsze istniejący,  Bóg  z Boga,  a nie istota zależna od Boga, światłość ze światłości,  czyli współistniejący jako światłość, odwieczny jak Bóg Ojciec, który jest Jego Ojcem, który jest źródłem Światłści niestworzonej; niestworzony jako światłość i wspóistniejący, tak że nigdy nie było Ojca bez Syna, ani Syna bez Ojca. To samo dotyczy Ducha Swiętego, który jako tchnienie miłości Ojca ku Synowi, i Syna ku Ojcu, od zawsze istniał w Istocie Bożej, która jest Jedyna. Jeden jest Bóg.

Wyrażenie to jest całkowicie czyste, aby dać nam poznać, o ile  to jest dla nas  możliwe przez łaskę wiary tylko, inaczej jest to wszystko niepojęte, i zrodzenie i tchnienie dokonzjące się w Jedynym Bogu, ponieważ w Piśmie Świętym, Słowo i Syn nazywa się światłością i życiem jednocześnie, oraz przy okazji, że w Ojcu możemy zobaczyć Syna, a w Synu możemy widzieć Ojca: Filipie, kto mnie widzi, widzi i Ojca. Psalmista mówi, że w jego świetle oglądamy światło; i św. Paweł pozwala nam zauważyć, że Jezus jest odblaskiem chwały Ojca. Tylko Syn jest światłością światła, współ- wieczną z Ojcem. Bóg prawdziwy z Boga prawdziwego.  Nie Bóg, jako bogowie, którymi nazywano Bożych wysłanników, którzy sprawowali władzę jako królowie i sędziowie; ale Bóg prawdziwy z Boga prawdziwego, posiadający  te same  istotne cechy boskości, jak jego Ojciec, a więc równy Ojcu. Zrodzony a nie stworzony.  Co jest stworzone, to nie jest z tej samej substancji. Wierzym w fakt, że Syn Boży jest zrodzony w tym samym Bogu, w tej samej Jedynej Istocie Bożej. On od Ojca otrzymuje przez zrodzenie to Kim jest, podobnie jak On, Ojciec jest, zjednoczony z Ojcem, a więc nie tylko pochodzący od Ojca, ale Jednorodzony otrzymuje od Ojca swoją Osobę. Współistotny Ojcu.  Prawda Symbolu wyznawana zdecydowanie przeciwko arianom; i prawda, że Jezus  Chrystus nauczył nas i objawił nam tę prawdę jedyną :  Mój Ojciec i Ja  jedno jesteśmy (jak prawie wszyscy Ojcowie IV wieku wyznawali ), jak św. Augustyn powiedział wiele razy w swoich książkach na temat Jedyności Boga, wyjaśniając homousion,  to znaczy współistotny:   ponieważ co to oznacza, homousion,  jeśli nie: tylko jedna i ta sama substancja? co oznacza, że, mówię,  homousion,  " Ojciec i Ja jedno jesteśmy? "czasownik jesteśmy znacza, że On, Syn, jest współistotny Ojcu. Przez którego zostały dokonane wszystkie rzeczy.  Jest to wyrażenie wzięte od św. Jana Apostoła i Ewangelisty. Słowo nie może być uczynione, lub być wśród stworzeń jako stworzone, ponieważ wszystko jest  już zrobione przez Słowo, jeżeli zostało utworzone, lub gdyby coś miało zostać zrobione, to będzie konieczne, by zrobiło to ono a nie kto inny; i działać tak jak powinno być, to byłoby niemożliwe poza nim. Ale, jak to wszystko się stało, co się stało, co zostało dokonane przez Słowo? Tę prawdę jużeśmy rozważali przedtem, w części pierwszej Symbolu. Bóg Ojciec, który jest wszechmocny, jest autorem wszystkich rzeczy.  On to jest stworzycielem nieba i ziemi, rzeczy widzialnych i niewidzialnych?

26