EUCHARYSTIA
czyli
Gdzie
niebo i ziemia są razem.
Dla poznania
Wielkiej Tajemnicy Wiary. Ofiara
Eucharystyczna czyli istota Mszy świętej Najświętsza
Ofiara Nowego Przymierza-część pierwsza Najświętsza
Ofiara Nowego Przymierza-część druga Najświętsza
Ofiara Nowego Przymierza-część trzecia Najświętsza
Ofiara Nowego Przymierza-część czwarta Najświętsza
Ofiara Nowego Przymierza-część piąta POWSZECHNE
WEZWANIE DO SWIETOSCI.
ks.Kazimierz
Kuczaj SChr
1.
Prolog: Geneza podjęcia refleksji nad treścią Tajemnicy Mszy
świętej
2.
Wstęp do rozważań o tej Wielkiej Tajemnicy Wiary jaką jest Msza
święta.
3.
Jak wielki do zaszyczyt , że "Przystąpię do Ołtarza Bożego,
do Boga radości i wesela mego!”
4.
Znak Krzyża świętego w połączeniu z wymienieniem Osób
Boskich Trójcy Przenaświętszej.
5.
Wymagania pokory i uniżenia się przed Boskim Majestatem, prośba o
Boże Miłosierdzie.
6.
Jesteśmy Ludem Bożym Nowego i Wiecznego Przymierza, jako
chrześcijanie bierzemy udział w Tajemnicy Chrystusa.
7.
Uczestniczyć będziemy wszyscy w Najświętszej Ofierze Jezusa
Chrystusa naszego Zbawiciela!
8.
Trzeba być oczyszczonym, aby się zbliżyć do tej Tajemnicy Bożej,
szczerze żałować za grzechy i błagać o przebaczenie.
9.
Pozdrowienie kapłańskie: Dominus Vobiscum/Pan z wami, i odpowiedź:
Et cum spiritu tuo/ I z duchem twoim.
10.
Gesty rąk złożonych i rozłożonych, okadzenie ołtarza i inne
symbole mówiące o sacrum.
11.
Sacrum czyli przestrzeń Majestatu Bożego wyrażone przez kadzenie
jest znakiem świętości Boga.
12.
Introit i ucałowanie Ołtarza, na którym będą się dokonywały
niezwykłe rzeczy, wielka cześć dla Ołtarza Pańskiego.
13
Kyrie eleison, Chryste eleison, Kyrie eleison, część pokutna
Zgromadzenia.
14.
Gloria in excelsis/ Chwała na wysokości Bogu - Trójca
Przenajświętsza - Jedyny Bóg odbiera nasze uwielbienie.
15.
Uwielbienie Boskich Osób wskazuje na Ich działanie w
historii stworzenia i zbawienia, niebo pochyla się nad ziemią, a
ziemia oddaje chwałę Panu Bogu!
16.
Dzieło Odkupienia w sposób szczególny zostało
wykonane przez Chrystusa, który za swoją Oblubienicę -
Kościół wydał samego Siebie.
17.
Oremus/Módlmy się - a przedtem znowu Pan z wami/Dominus
vobiscum - jest czasem zebrania intencji z jakimi Lud Boży staje
przed Bogiem.
18.
Czytanie Pisma Swiętego jest poznawniem Objawienia Bożego przez
które Bóg Prawdziwy daje się poznać: Kim jest i
czego od nas chce.
19.
Znaczenie tak zwanych Sekwencji w niektórych
Uroczystościach.
20.
Diakon otrzymuje łaskę głoszenia Ewangelii; kapłan najpierw był i
pozostał Diakonem, gdy nie ma Diakona, to on czyta Ewangelię.
21.
Czytanie Ewangelii jest żywym spotkaniem z Nauczycielem Jezusem
Chrystusem, który tutaj i teraz uobecnia swoją działalność
z Palestyny.
22.
Czas przeznaczony na Homilię czyli przełożenie Orędzia Ewangeli na
nasze życie w naszym czasie i środowisku.
23.
Pouczenia praktyczne są bardzo pomocne dla chrześcijan, którzy
mają obowiązek żyć Ewangelią na codzień!
24.
Wyznanie wiary Katolickiej i Apostolskiej jest zawierzeniem Bogu
nie tylko w sprawach Bożych ale także i w sprawach dotyczących
naszego losu.
25.
W jakie okoliczności odmawiane jest CREDO- Wyznanie Wiary wspólnie
przez Zgromadzenie Liturgiczne?
26.
Rozważenie pierwszej części Symbolu Apostolskiego: Jedyność i
Jedność Boga - Tajemnicy nieogarnionej ludzkim cz anielskim
rozumem.
27.
Kolejna- druga część Symbolu Apostolskiego dotyczy Pana Jezusa
Chrystusa i Jego Dzieła Odkupienia.
28.
Tajemnica Chrystusa Jezusa jest niezmierzona, bo to prawdziwy Bóg
i prawdziwy Człowiek. Tylko wiarą możemy się w Nim znaleźć i być
zbawionymi.
29.
Uwielbiony Jezus Chrystus przez Ducha Swiętego jest z nami na
ziemi w Eucharystii i w innych Sakramentach i w życiu Kościoła
świętego.
30.
Część trzecia Symbolu o Duchu Swiętym i Jego Dziele Uświęcania.
31.
Duch Swięty od Boga Ojca i od Syna Bożego Jednorodzonego pochodzi,
a w historii mówił przez Proroków.
32.
Działanie Ducha Swiętego w Kościele i w świecie jest cudowne i
wspaniałe w Objawienia się Boga w Trójcy Swiętej Jedynego.
33.
Wyznajemy jeden Chrzest na odpuszczenie grzechów. Dalszy
ciąg Wyznania Wiary- Symbolu Apostolskiego.
34.
Dalszy ciąg Mszy świętej: O przygotowaniu darów ofiarnych.
Rozpoczyna się Liturgia Ofiary.
35.
Chrześcijańskie przeżywanie Niedzieli, jako Dnia Pańskiego, Dies
Domini. W Starym Przymierzu był to Szabat. Pan Jezus
Zmartwychwstały dopełnia i wypełnia Sobą wszystkie ofiary Starego
Testamentu i ustanawia Nową Ofiarę Nowego Przymierza.
36.
Wyjaśnienie w jaki sposób przygotowanie Darów
Ofiarnych we Mszy świętej, gdzie każdy z nas jest wezwany do
współuczestnictwa w Chrytusowym Ofiarowaniu się Bogu Ojcu z
miłości.
37.
Nie ma miłości bez ofiary, nasze uczestniczenie we Mszy świętej
domaga się od nas przyjęcia codziennej odpowiedzialności za
prawdę, dobro i piękno w świecie naturalnym i nadprzyrodzonym.
38.
Msza święta jest Uobecnieniem Ofiary Golgoty Chrystusowej, gdzie
Syn Boży składa z Siebie Samego ofiarę na uświęcenie i zbawienie
tych, którzy w Niego wierzą i Jemu ufają.
39.
Nie ma ważniejszej sprawy w naszym życiu chrześcijańskim jak
uczestniczenie w Tajemnicy Mszy świętej i składanie naszego życia
codziennego w ofierze z miłości Boga i bliźniego.
40.
Znaczenie chleba i wina, owoców ziemi i pracy rąk ludzkich
w Tajemnicy Mszy świętej. Sam Pan Jezus wybrał takie Dary do
Przeistoczenia w Jego Ciało i w Jego Krew Przenajświętszą.
41.
W Starym Testamencie była już zapowiedź pewnych elementów
natury, które są wyłączone z użytku naturalnego do spraw
nadprzyrodzonych.
42.
Co oznacza mieszanie wody z winem przed modlitwą Ofiarowania i
jakie słowa nawiązują do Dzieła Pana Jezusa Chrystusa w Jego
Wcieleniu się przez przyjęcie ludzkiej natury w Swojej Osobie
Boskiej.
43.
Wezwanie Ducha Swiętego aby dokonał Wielkiego Cudu Przeistoczenia
Chleba w Ciało i wina w Krew Jezusa Chrystusa.
44.
Okadzanie Darów Ofiarnych i Ołtarza oraz Krzyża i ich
znaczenie. Wyjaśnienia dotyczące kultu Boga w Starym Testamencie,
i konieczność odniesienia się do Bożych wymagań co do ducha w
jakim się Spotkanie z Bogiem żywym odbywać powinno.
45.
Umywanie rąk i oddawanie czci świętym Pańskim, sprawy relikwi w
Ołtarzach. Wielkie wymagania czystości serc i intencji w
przeżywaniu Liturgii świętej przez kapłana i przez wiernych
świeckich.
46.
Ofiara Mszy świętej jest Darem Jezusa Chrystusa dla Jego Kościoła,
aby razem z Nim oddawał chwałę Bogu w Trójcy
Przenajświętszej. Jako Pośrednik między Bogiem i ludźmi, Jezus
Chrystus jest naszym Orędownikiem.
47.
W Tajemnicy Eucharystycznej jest cały Chrystus Pan i cały Kościół
-Jego Oblubienica, w swej części ziemskiej, pielgrzymiej,
czyśćcowej, oczyszczającej się, i części niebiańskiej, która
doszła już do celu.
48.
Prefacja i jej znaczenie. Dialog kapłana z wiernymi: Dominus
vibiscum/ Sursum corda/Gratias agamus etc. Różne prefacje i
ich treści, opowiadanie Dzieła Odkupienia zanim skuteczność jego
owocowani okaże się tutaj i teraz, za chwilę po: Swięty, Swięty,
Swięty...
49.
Wdzięczność dla Boga wyrażona w Prefacji jest także odniesieniem
do naszego dziękczynienia Bogu za wszystkie Jego Dary i Łaski w
codzienności życia nam udzielane.
50.
Uobecnienie Tajemnicy Chrystusowej Ofiary jest promieniowaniem
Bożego Majestatu choć niewidzialne dla oczu ciała, dla nas
wierzących winna się przejawiać w głębokim uniżeniu ducha i ciała.
51.
Sanctus, Sanctus, Sanctus...Swięty, Swięty, Swięty...Pan Bóg
Zastępów. Prorok Izajasz otrzymał wizję Majestatu Bożego
także i dla nas, abyśmy wierzyli, że Bóg nasz jest Swięty,
i w swej świętości – niepojęty!
52.
Rozpoczyna się Kanon Mszy świętej: Modlitwa Modlitw, Działanie
Boga wprost i bezpośrednio w tym miejscu i w tym czasie, gdzie i
kiedy my jesteśmy. Wieczość łącz się z czasem i go przemienia wraz
z naszymi Darami.
53.
Dary nasze Bóg sam nam dał, abyśmy MU je oddawali i
ofiarowali, dla pomnożenia Jego Łaski dla nas i dla bliźnich
naszych, żyjących i zmarłych w intencjach których
sprawowana jest Msza święta.
54.
Wspomnienie Swiętych – wyjaśnienie dlaczego, dalszy ciąg.
Temat zasług, które spodobało się Bogu przez Chrystusa, z
Chrystusem i w Chrystusie przydzielać członkom Jego Ciała, którym
jest Kościół Boży. Najświątsza Dziewica-Matka, Maryja, ma
swoje wjątkowe miejsce w tych zasługach, a następnie święci
męczennicy, a także wyznawcy.
55.
Ciąg dalszy dotyczący sprawy zasług świętych, co w niczym nie
umniejsza Jedyności Pośrednika między Bogiem i ludzkością: Jezusa
Chrystusa, Syna Bożego i Syna Człowieczego.
|