30



TRZECIA CZĘŚĆ symbolu. DUCH ŚWIĘTY i Uświęcenie.


Wskazaliśmy sobie,  w pierwszej części symbolu, prawdy, które odnoszą się do Boga Ojca jako Stwórcy;  widzieliśmy w drugiej części te w stosunku do Boga Syna Odkupiciela; tutaj, w trzeciej części chcemy rozważyć te, które objawiają i głoszą Ducha Świętego, który uświęca. Et in Spiritum Sanctum,  wierzę w Ducha Świętego. Jezus Chrystus nauczył nas odróżniać istnienie trzech Osób Boskich poprzez wymienienie imion: Ojca, Syna i Ducha Świętego. Miało to miejsce wyraźnie przed Wniebowstąieniem, według Ewangelii św. Mateusza: Idźcie więc na cały świat i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna i Ducha Swiętego. Mt 28,19 Istota Boska jest bardzo Prosta. Nasze naturalne złożenie jako istot stworzonych z materii i ducha, nie pozwala nam sięgnąć naszym rozumem tak, gdzie Bóg jest Niezgłębioną Tajemnicą. To Jego łaska, że możemy Osoby Boskie, dzięki Objawieniu, nazywać ojcem i Synem, ale nic więcej nie potrafimy, ani rozumieć, ani powiedzieć. Trójca Przenajświętsza, Jedność i Jedyność Boga, to czysta dla nas Transcendencja. Bóg Ojciec odwiecznie rodzący Syna, ale nic nie zdoła przeniknąć Tajemnicy tego jedynego w swoim rodzaju rodzenia. Trzecia Osoba, która nie jest ani Ojcem, ani Synem, tylko przejściem od jednej i drugiej, tchnieniem w drodze miłości w taki sposób, że istoty stworzone nie mogą tego wymówić, i nie ma żadnego innego imienia i wyrażenia na to, co należy do Boga, który jest Duchem, a raczej Duchem par excellence,  jest jeden Bóg i jeden Duch Swięty jest Bogiem.   To  słowo święty zostało dodane, ponieważ uświęcenie przypisane jest Jemu, tak jak stworzenie Ojcu, a odkupienie Synowi. Jest zatem właściwe dla ludzi, aby zwracać się do Trzeciej Osoby Boskiej do Ducha Świętego, ponieważ jest On nam bliski przede wszystkim, bo jest źródłem i przyczyną naszego uświęcenia.  Et in Spiritum Sanctum.  Tak kończy się Symbol Wiary z Soboru w Nicei;  jest to Symbol Apostolski: mówimy w odniesieniu do Ducha Świętego, wierzę, credo in Spiritum Sanctum,  po prostu dlatego, że ci, którzy są  już ochrzczeni w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego, otrzymali tę łaskę, aby powiedzieć, że tak jest, że włożyli całą swoją ufność w Boga Ojca, i Syna i Ducha Świętego. Co wyznają jednocześnie? Wyznają wyróżnienie i równość trzech Osób Boskich, które są dwiema podstawowymi prawdami dotyczącymi Ducha Świętego. Po pierwsze, że Duch Święty jest odrębną Osobą od Ojca i Syna; po drugie, że jest Bogiem, jak Ojciec i Syn. Wyróżniony tylko przez jedną i drugą Osobę Boską w tym, że nie jest ani Ojcem, ani Synem, tylko Duchem. Ale od Ojca pochodzi i od Syna jednocześnie jako od jednej zasady w miłości.





30