62




«  ITEM TIBI Gratias AGENS BENEDIXIT, ponownie dzięki Tobie składając, błogosławił ». Nowy Testament to ten Kielich w rękach Zbawiciela, gdzie wino, zmieszane z wodą ustępuje miejsca Krwi, przez którą « W ten sposób szeroko będzie nam otworzone wejście do wiecznego królestwa Pana naszego i Zbawcy, Jezusa Chrystusa ». 2P 1,11. « Boska Jego wszechmoc udzieliła nam tego wszystkiegom co się odnosi do życia i pobożności, przez poznanie Tego, który powołał nas swoją chwałą i doskonałością. Przez nie zostały nam udzielone drogocenne i największe obietnice, abyśmy się przez nie stali uczestnikami Boskiej natury, gdy już wyyrwaaliśmy się z zepsucia wywołanego żądzą na świecie ». 2P 1,3n W tym Kielichu – co w pełni nastąpi w niebie – dane jest nam na już teraz na ziemi miejsce, gdzie niebo łączy się z ziemią, a sprawy boskie ze sprawami ludzkimi. Te słowa są wzięte z Orędzia Wigilii Paschalnej, którą pragnę teraz przytoczyć tutaj w całości: Zaprawdę godne to i sprawiedliwe, abyśmy z całego serca i całej duszy śpiewem wysławiali niewidzialnego Boga, Ojca wszechmogącego oraz jednorodzonego Syna Jego, Jezusa Chrystusam naszego Pana, który Ojcu Przedwiecznemu spłacił za nas dług Adama i Krwią serdeczną zmazał dłużny zapis starodawnej winy. Oto są bowiem święta paschalne, w czasie których zabija się prawdziwego Baranka, a Jego Krew poświęca domy wierzących. Jest to ta sama noc, w której niegdyś ojców naszych, synów Izraela, wywiodłeś z Egiptu i przeprowadziłeś suchą nogą przez Morze Czerwone. Jest to zatem ta noc, która światłem ognistego słupa rozproszyła ciemności grzechu, a teraz ta sama noc uwalnia wszystkich wierzących w Chrystusa na całej ziemi od zepsucia pogańskiego życia i od mroku grzechu, do łaski przywraca i gromadzi w społeczności świętych. Tej właśnie nocy Chrystus skruszywszy więzy śmierci, jako zwycięzca wyszedł z otchłani. O, jak przedziwna łaskawość Twej dobroci dla nas! O, jak niepojęta jest Twoja miłość: aby wykupić niewolnika, wydałeś swego Syna. O, zaiste konieczny był grzech Adama, który został zgładzony śmiercią Chrystusa! O, szczęśliwa wina, skoro ją zgładził tak wielki Odkupiciel! Uświęcająca siła tej nocy oddala zbrodnie, z przewin obmywa, przywraca niewinność upadłym a radość smutnym. O, zaiste błogosławiona noc, w której się łączy niebo z ziemią, sprawy boskie ze sprawami ludzkimi ». Zatrzymujemu tutaj treść tego Orędzia, ponieważ dalszy ciąg dotyczy świecy Paschalnej, zwanej Paschałem. Słowo noc tego Orędzia kryje po prostu słowo Krew Chrystusa w tajemnicy Odkupienia, która w czasie Mszy świętej jest cała ukryta w tym jednym zdaniu o Jezusie Chrystusie z Listu św. Pawła do Rzymian: « Jego to ustanowił Bóg narzędziem przebłagania przez wiarę mocą Jego krwi ». Rz 3,25 Warto tutaj zaraz usłyszeć z ust tego samego Apostoła zaproszenie do kontemplacji wzniesionego przez Chrystusa kielicha eucharystycznego: « Dlatego zginam kolana moje przed Ojcem, od którego bierze nazwę wszelki ród na niebie i na ziemi, aby według bogactwa swej chwały sprawił w was przez Ducha swego wzmocnienie siły wewnętrznego człowieka. Niech Chrystus zamieszka przez wiarę w waszych sercach; abyście w miłości wkorzenieni i ugruntowani, wraz ze wszystkimi świętymi zdołali ogarnąć duchem, czym jest Szerokość, Długość, Wysokość i Głębokość, i poznać miłość Chrystusa, przwyższającą wszelką wiedzę, abyście zostali napełnieni całą Pełnią Bożą ». Ef 3,14-19 Przypis Biblii Tysiąclecia dz.cyt. s. 1326 do tego ostatniego tekstu Pisma świątego: Owczesną formułę czterech wymiarów stosują komentatorzy bądź do tajemnicy zbawienia, bądź do niezgłębionego bogactwa Chrystusa, bądź do Jego miłości. Być może, jest On wyobrażony tutaj jako rozpięty na krzyżu o rozmiarach kosmicznych, jak komentują niektórzy Ojcowie Kościoła. Przy przeistoczeniu chleba w ciało Chrystusa powiedzieliśmy sobie, że niewiara w istotę konsekracji prowadzi do ateizmu lub bałwochwalstwa. To samo, i jeszcze bardzie jest logicznie według rozumu oświeconego wiarą w przypadku tego kielicha nad którym Chrystus Pan wypowiada następujące słowa: Bierzcie i pijcie z niego wszyscy: To jest bowiem kielich Krwi mojej nowego i wiecznego przymierza, która za was i za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów. To czyńcie na moją pamiątkę. Eucharystia, Obrzędy Mszy świętej, dz.cyt. s.28. Wiara, ateizm, lub bałwochwalstwo. Nie ma innego logicznego rozwiązania kwestii tego Kielicha. Tutaj trzeba nam usłyszeć wnioski praktyczne św. Pawła Apostoła, zanim pójdziemy dalej w naszym rozważaniu. « Dlatego też, najmilsi moi, strzeżcie się bałwochwalstwa! Mówię jak do ludzi rozsądnych. Zresztą osądźcie sami to, co mówię: Kielich błogosławieństwa, który błogosławimy, czyż nie jest udziałem we Krwi Chrystusa? Chleb, który łamiemy, czyż nie jest udziałem w Ciele Chrystusa? Ponieważ jeden jest chleb, przeto my, liczni, tworzymy jedno Ciało. Wszyscy bowiem bierzemy z tego samego chleba. Przypatrzcie się Izraelowi według ciała! Czyż nie są w jedności z ołtarzem ci, którzy spożywają z ofiar na ołtarzu złożonych? Lecz po cóż to mówię? Czy może jest czymś ofiara zożona bożkom? Albo czy sam bożek jest czymś? Ależ właśnie to, co ofiarują poganie, demonom składają w ofierze, a nie Bogu. Nie chciałbym, byście mieli coś wspólnego z demonami. Nie możecie pić z kielicha Pana i z kielicha demonów; nie możecie zasiadać przystole Pana i przy stole demonów. Czyż będziemy pobudzali Pana do zazdrości? Czyż jesteśmy mocniejsi od Niego? ». 1 Kor 10,14-22. Nieoceniona wartość Eucharystii jest w tych słowach przeistoczenia Kielicha z winem w Kielich błogosławieństwa, który łączy we Krwi Pańskiej niebo z ziemią, a sprawy Boże ze sprawami ludzkimi. Jeśli nie wierzysz w to, to nie idź dalej, lecz wróć, bracie i siostro, jeszcze raz do początku tego studium o Eucharystii, a dopiero jeśli uwierzysz będziesz mile widziany w dalszej jego części i na Mszy świętej będziesz mógł brać udział w uczcie eucharystycznej. 

62