470

CZWARTEK

 Mt 22, 1-14

Takie jest życie!

Słowa kończęce przypowieść o uczcie królewskiej wprowadzały zawsze w zakłopotanie; budziły nawet niepokój. Jeżeli mało jest wybranych to, co będzie ze mną?

1. W przypowieści są wyraźne aluzje do Zydów. Królem, który wyprawił ucztę weselną jest sam Bóg. Synem jest Jezus - Mesjasz. Uczta weselna oznacza szczęśliwość i radość królestwa mesjańskiego; sługami Króla są prorocy, których Bóg psyłał do swego ludu (Hbr 1, 1), byli jakby ustami samego Boga (Jr 1, 9; 15, 19); zaproszonymi, którzy odmówili przyjścia byli Zydzi, którzy nie słuchali głosu wysłanników Bożych, o często nawet ich prześladowali, odrzucili i zabiali (Mt 23, 37). Zaproszeni rozstajnych dróg" oznaczają pogan. Poniewaz Zydzi odrzucili wezwanie sprowadzono tych z ,,rozstajnych dróg", dobrych i złych (por. 12, 37-43). Król, zwyczajem wschodnim ukazał się gościom już w czasie trwania uczty i zauważył tam człowieka nieubranego w strój weselny (w. 11). Strój weselny oznacza dyspozycje duchowe, konieczne do tego, by wejsć na ucztą mesjańską; teologia wyjaśnia, że szatą tą jest łaska. Bo wilu jest powołanych... Odnosi się do ludu wybranego; wszyscy Zydzi byli powołani. Jezus skierował do wszystkich swoje orędzie (Mt 23, 37-39). Lecz mało wybranych... - tylko nieliczni w porównaniu z caleścią ludu, odpowiedzieli na to wezwanie Boże, skierowane do nich przez Chrystusa. Czego nas uczy postawa tego ludu wobec Mesjasza? Najpierw daje nam przestrogę: powołanie Boże można odrzucić, można zmarnować. Bóg bowiem wzywając szanuje ludzką wolność. Odrzucenie tego powołania pociąga za sobą tragiczne konsekwencje. Przynależność do królestwa mesjańskiego jest łaską: daje wielką radość i szczeście, czego obrazem jest uczta, ale równocześnie stawia poważne wymagania; potrzebny jest strój weselny. Ucztą mesjańską i antycypacją uczty ostatecznej jest każda Msza św. Na tę ucztę zostaliśmy zaproszeni z ,,rozstajnych dróg"; jak odpowiedzieliśmy na to zaproszenie? Czy jesteśmy w szacie weselnej? Tylko wtedy będziemy należeć do wybranych.

 

470