16

Kościół powołany został do istnienia przez Syna Bożego, który jest jego Oblubienicą i Ciałem mistycznym. Radością Kościoła jest rozmawiać ze swoim Oblubieńcem i przedstawiać mu swoje potrzeby z ufnością, pełną czułości. We wszystkie swoich wyrażeniach w Gloria in excelsis pragnie on zaznaczyć swoją miłość i pobudzać swoich członków do większej wiary, nadziei i miłości, aby przyciągnąć nowe osoby do zbawienia, do poznania kim jest nasz Zbawiciel, że jest Pomazaniec Bożym i Kapłanem par excellence, i poświęcony dla wielkiego dzieła pojednania.Z że jest Barankiem Bożym, który złożył z samego siebie jedyną ofiarę, która jest miła Bogu. Uwielbił przez nią Ojca, stając się Barankiem zabitym, przewidzianym przez stworzeniem świata. Ten Baranek został ofiarowany dla „całej ziemi przez Jego krew, przez krew tego Baranka Bożego, wszyscy ludzie mogą dostąpić zbawienia. Faktem jest to, że Jezus Chrystus, przez swoje zmartwychwstanie, biorąc nowe życie, staje się Kapłanem na wieki według obrządku Melchizedeka, którego Ofiara została przyjęta jako woń przyjemna. Ty jesteś moim Synem, Ja Ciebie dziś zrodziłem. Te słowa Psalmu 2,7 ukazują go jako Króla wieków nieśmiertelnego, któremu dana jest wszelka władza w niebie i na ziemi, któryy jest dziedzicem wszystkich narodów i w Jego posiadaniu są krańce ziemi. Złożył On ofiarę czystą i bez skazy, przez którą Bóg gładzi grzechy świata. Dalsze strofy hymnu Gloria in excelsis zwracają się do Jedynego Pośrednika Nowego i Wiecznego Przymierza, Jezusa Chrystusa, Kapłana i Baranka, który gładzi grzechy świata,aby wysłuchał nasze bardzo pokorne modlitwy, poprzez słowo: eleison, zmiłuj się nad nami. Widoczne jest tutaj pewne naleganie, według tego, co On sam powiedział w Ewangelii: Proście, a otrzymacie, szukajcie, a znajdziecie, kołaczcie, a otworzą wam. Jest tutaj istotny wymiar Mszy świętej, jako przebłagania, prośby o zbawienie, nadziei na miłosierdzie i dar wiecznego życia w niebie. Jest tutaj ukazana głęboka łączność między ustanowieniem w czasie Ostatniej Wieczerzy Najświętszego Sakramentu i wszystkim, co się wydarzyło w Dniu Wielkiego Piątku na Golgocie. Msza święta jest jednym i drugim wymiarem Tajemnicy Chrystusa. Ona ma wpływ na wiernych w ich miłości do Chrystusa, który zatrzymał niszczycielską moc grzechów świata, zatrzymał w takich właśnie konkretnych okolicznościach, kiedy dokonał Ofiary przebłagalnej, zapowiadanej w Starym Przymierzu, od początku Objawienia przez to, że: Paan Bóg sporządził dla mężczyzny i dla jego żony odzienie ze skór i przyodział ich. Rdz 3,21 Odzienie ze skór, więc przelana krew zwierząt, co potem będzie od Mojżesza i Aarona wprowadzone w system ofiar przebłagalnych i całopalnych, jako zapowiedź i przygotowanie Ofiary Jedynej, Chrystusowej. To nieskończona miłość Boga mogła tylko sprawić i dokonała zazdrosna miłość Pana Zastępów. Można to tak powiedzieć: Ponieważ jesteś w mocy wymazać grzechy świata, Chryste zmiłuj się nad nami, kiedy siedzisz po prawicy Ojca. To tak jakbyśmy mówili mu, że już zapłacił za nas, którzy teraz korzystamy osobiście z tego wielkiego umorzenia i dostępu do Ojca, abyśmy doznali skutków Jego miłosierdzia i Twojej świętej władzy. Święty Paweł mówi, że Jezus Chrystus siedzi teraz po prawicy Boga, gdzie wstawia się za nami.Jezus Chrystus, w związku z tym, że wypełnił doskonale wolę swego Ojca i zadośćuczynił za nas, ma prawo powiedzieć do Ojca niebieskiego: wspomnij, Ojcze, na moją krew, która jest ceną ich ponownego przyjęcia. Więc mówimy do Jezusa Chrystusa: Ty, Panie, który siedzisz po prawicy Ojca po zapłaceniu za nas, który jesteś prawdziwym Pośrednikiem dla nas, zmiłuj się nad nami i przyjm błaganie nasze, którzy wołamy do Ciebie z ufnością, że otrzymamy upragnioną łaskę. Mając zatem tak duże względy u Chrystusa Syna Bożego, który jest obecny w najwyższym niebie, spodziewamy się z ufnością, że okaże nam swoje wielkie miłosierdzie! Albowiem tylko Tyś jest Święty, tylko Tyś jest Panem, tylko Tyś najwyższy... Tutaj Osoba Syna Bożego jest adresatem strofy hymnu, ale jako Osoba Boska żyjąca w jedności z Duchem Swiętym i w chwale Boga Ojca. Tylko Ty jesteś Święty, to znaczy, że w Tobie odnajdujemy wszystkich świętych jako Twoich członków, którzy nie mają świętości z siebie samych i przez siebie samych, ale wszystko mają z Chrystusem, w Chrytusie i przez Niego. Jesteś również tylko Ty Panem, którzy ma taką samą władzę jak Ojciec Twój i Duch Swięty. Trójca Przenajświętsza jest więc jedynym adresatem tego hymnu: Gloria in excelsis. Także wszystko we Mszy świętej jest ukierunkowane na Jedynego Boga,Trójcę Przenajświętszą.W przestrzeni tej Tajemnicy wszysko się odbywa. Wobec Boga Stworzyciela i Odkupiciela: rzeczy widzialnych i niewidzialnych. 

16