65

CUD PRZEISTOCZENIA I OFIARY SAKRAMENTALNEJ


« MYSTERIUM Fidei, oto wielka tajemnica wiary ». Kolejne słowa Kanonu Mszy świętej. Oba słowa nie są wzięte z Ewangelii, i nie możemy się dziwić, że ewangeliści nie wszystko umieścili na piśmie. (Mówiliśmy już o tym, kiedy chodziło o słowo: enim, bowiem, w samych zdaniach konsekracji chleba i wina). Papież Innocenty III powiedział, że z życia Pana Jezusa i Apostołów były często zgłaszane fakty i słowa, a zostały pominięte przez ewangelistów. Zatem Kościół przypisuje tradycji fakt pozostawienia słów, które znajdujemy szczególnie w Kanonie Mszy świętej, do których należą: Mysterium Fidei, Oto wielka tajemnica wiary. Słowa te znajdują się w najstarszym Sakramentarzu Kościoła Rzymskiego, i być może należą do nazwania tej prawdy, którą Jezus Chrystus wyjaśnił apostołom po zmartwychwstaniu, kiedy im mówił o królestwie Bożym.

Słowo: Mysterium oznacza rzeczywistość ukrytą, w tym znaczeniu, jakie mu nadaje Pismo święte przez św. Pawła w Liście do Tymoteusza, « że Diakonami tak samo winni być ludzie…utrzymujący tajemnicę wiary w czystym sumieniu ».1Tm 3,8a.9. Nieco dalej w tym Liście św.Paweł stwierdza: « A bez wątpienia wielka jest tajemnica pobożności: Ten, który objawił się w ciele, usprawiedliwiony został w Duchu, ukazał się aniołom, ogłoszony został poganom, znalazł wiarę w świecie, wzięty został w chwale ». 1Tm 3,16. Przypis Biblii Tysiąclecia dz.cyt.s.1348 podaje,że jest to starochrześcijański hymn o intronizacji Chrystusa. W Liście do Efezjan wyjaśnia, że « przez objawienie oznajmiona mi została ta tajemnica, jaką pokrótce przedtem opisałem. Dlatego czytając (te słowa) możecie się przekonać o moim zrozumieniu tajemnicy Chrystusa. Nie była ona oznajmiona synom ludzkim w poprzednich pokoleniach, tak jak teraz została objawiona przez Ducha świętym Jego apostołom i prorokom ». Ef 3,3-5. Gdyby więc chcieć jednym zdaniem wypowiedzieć istotę tej tajemnicy wiary w naszej religii chrześcijańskiej, to jest ta prawda objawiona, że « krew Boga miała być zapłatą za zbawienie świata ». No i oczywiście, że to się już stało rzeczywistością dokonaną. Tajemnica ta zawiera wszystkie te prawdy, które głosi przez wieki Kościół Chrystusowy w oparciu o Słowo Boże zawarte w Piśmie świętym i w Tradycji Kościoła.

Ta wielka tajemnica wiary była przed światem ukryta aż do śmierci i zmartwychwstania Mesjasza, Jezusa Chrystusa, który uczniom idącym do Emaus jako pierwszym, wyjaśniając im Pisma, tę swoją Tajemnicę wyjaścił? Potem przez czterdzieści dni czynił to samo wobec Apostołów, jak podaje prolog Dziejów Apostolskich i Listy Apostolskie naocznych świadków, zwłaszcza Piotra i Jana. Piotr: Zostaliśmy wykupieni nie czymś przemijającym, « ale drogocenną krwią Chrystusa, jako baranka niepokalanego i bez zmazy. On był wprawdzie przewidziany przed stworzeniem świata, dopiero jednak w ostatnich czasach objawił się ».1P 1,19ni Jan, który opisał tajemnicę Jezusa Chrystusa w sposób olśniewający w tych kilku słowach: « Jezus Chrystus jest tym, który przyszedł przez wodę i krew, i Ducha, nie tylko w wodzie, lecz w wodzie i we krwi ». 1J 5,6. Przypis Biblii Tysiąclecia dz.cyt. s.1391 podaje: « Woda i krew nie stwierdzają same przez się, że Jezus jest Mesjaszem, Synem Boga, lecz dopiero dzięki świadectwu Ducha Swiętego. Przez chrzest wodą w Jordanie Bóg wskazał, że Jezus jest obiecanym, prawdziwym Mesjaszem. Nowe życie nadprzyrodzone otrzymaliśmy przez śmierć Jego na krzyżu ». Tak więc to Krew Jezusa Chrystusa zawarta w kielichu jest ostatecznie tą wielką tajemnicą wiary.Ta drogocenna krew przelana w następny dzień na krzyżu. Oznacza to jednak obecną ofiarę krwi Jezusa Chrystusa, poprzez przeistoczenie wina w Krew eucharystyczną, jak już wspomniano powyżej. Mimo, że Jezus Chrystus umarł za naprawdę bardzo wielu ludzi, nie jest w słowach konsekracji i przeistoczenia użyte słowo « za wszystkich ». Kiedy po Soborze Watykańskim II, niektóre tłumaczenia zaczęły wprowadzać « za wszystkich », Stolica Apostolska zareagowała dość szybko i poleciła, aby to zmienić na « za wielu ». Pismo święte ukazuje, że Chrystusowe Dzieło odkupienia ma swoją nieskończoną wartość dla wszystkich ludzi, lub też, że wolą Boga, aby ich wszystkich uratować i aby wszyscy doszli do osiągnięcia zbawienia. Ale, co zostało powiedziane i napisane « za was i za wielu » odnośnie krwi Chrystusa, nie może być zmienione, ponieważ ofiara Eucharystii jest ofiarą wiernych; oni są jedynymi, którzy mają w niej uczestniczyć. To nie jest ofiara Żydów, lub pogan, lub tych, którzy są poza Kościołem; i zanim się nie nawrócą i nie przyjmą całej Tajemnicy Chrystusa i całej Tajemnicy Kościoła nie powinni się znajdować w obecności celebrowanej Mszy świętej. To nie jest człowiek, mówi święty Doktor Tomasz z Akwinu, który, na stole konsekracji, stawia ciało i krew Jezusa Chrystusa. Słowa są wypowiedziane przez kapłana, ale dzieje się to, co się dzieje, przez świętą moc Boga i Jego łaski; to znaczy, że słowa te mają swoją siłę z mocy Boga, i Jego życzliwość sprawia, że są skuteczne. Kapłan nie mówi tych słów nigdy sam, ale z Jezusem Chrystusem, za pomocą jego własnych słów, jak to jest prawdą, zgodnie z nauką świętych Ojców i Sobór z Florencji, że kapłan konsekruje « w osobie » Jezusa Chrystusa. Po tym, jak kapłan opuścił kielich, położył go na ołtarzu, przyklęknął, by adorować najświętszą krew, wstaje i mówi: Oto wielka tajemnica wiary. A zgromadzenie odpowiada: Głosimy śmierć Twoją, Panie Jezu, wyznajemy Twoje zmartwychwstanie i oczekujemy Twego przyjścia w chwale. Tak jest obecnie, ale czy tak było zawsze? Mówiliśmy już o sprawie podniesienia Postaci Konsekrowanych, jako działaniu przeciwko herezji Berenger’a na początku drugiego Tysiąclecia Kościoła.


65