68

 « Z otrzymanych od Ciebie darów ». Uznajemy jednak, że składając w ofierze tak wielki i godny Ciebie Darem, to nasze Dary Ofiarne, które zostały w ten niezwykły dar przeistoczone, one także były już wcześniej Twoim darem dla nas. Nie moglibyśmy ich przedstawić Tobie jako nasz dar, jeślibyś ty najpierw nie położył ich w naszych rękach. Nie mamy nic z wyjątkiem ciebie, co moglibyśmy Ci ofiarować, jak tylko Twoje dary i błogosławieństwa. Chleb i wino, to znaczy materia Eucharystii, jest darem od Boga. Chleb i wino przemienia się w ciało i krew Jezusa Chrystusa, jest również darem i ofiarą par excellence, i to dlatego ten Dar i tę Ofiarę, ośmielamy się Tobie złożyć. Ofiarę czystą, ponieważ została ona utworzona przez działanie Ducha Świętego, przy czym nigdy nie została zainfekowana jakąkolwiek zmazą grzechu pierworodnego; Ofiarę świętą, ponieważ On jest święty, bo to jest w istocie wielka cecha boskości, która jest źródłem wszelkiej świętości; Ofiarę doskonałą, bez najmniejszej winy, która przez ten związek z boskością nie jest w stanie być skalaną przez jakąkolwiek rzeczywistość grzechu. Chleb święty życia wiecznego i Kielich wiekuistego zbawienia; Ofiarę, która jest zdrowym chlebem życia i znakomitym eliksirem wiecznego zbawienia danego przez Boga, aby uczynić nas żyjącymi w realnym świecie, w świecie, gdzie « Pan jest moim pasterzem, nie brak mi niczego » Ps 23,1, i « My zaś, lud Twój i owce Twojej trzody, będziemy Tobie dziękowwać na wieki i przez pokolenia głosić Twoją chwałę » Ps 79,13. Tutaj Modlitwa Eucharystyczny, czyli Kanon Mszy świętej odwołuje się do Starego Testamentu właśnie, jakby biorąc w objęcia całą Księgę Psalmów, Proroków, i Pięcioksiąg Mojżesza. Wymienione są tylko trzy imiona: Abla, Abrahama i Melchizedeka, ale Kościół wierzy, że Bóg sam przygotował tę jedyną ofiarę ustanawiając jej zapowiedzi na przestrzeni wieków, zwłaszcza w życiu Patriarchów i Proroków. « Racz wejrzeć na nie(chodzi tutaj o Chleb święty życia wiecznego i Kielich wiekuistego zbawienia) z miłością i łaskawie przyjąć, podobnie jak przyjąłeś dary swojego sługi, sprawiedliwego Abla, i ofiarę naszego patriarchy Abrahama oraz tę ofiarę, którą Ci złożył najwyższy Twój kapłan Melchizedek, jako zapowiedź Ofiary doskonałej ». Eucharystia, Obrzędy Mszy świętej, dz.cyt. s.29. Ofiarę Abla Bóg przyjął, ponieważ było w niej wyznanie grzechów i przelanie krwi: « Abel składał dla Pana również pierwociny ze swej trzody i z ich tłuszczu, Pan wejrzał na Abla i na jego ofiarę ». Rdz 4,4 Jest on nazwany sprawiedliwym, ponieważ jego ofiara zapowiada Ofiarę Sprawiedliwego, podczas gdy ofiara jego brata, Kaina, nie zapowiada tej Ofiary, bo nie ma w niej wyznania grzechów i przelania krwi, według tego, co ich Rodzicom po popełnieniu odstępstwa Stwórca rozkazał odtąd praktykować: « Pan Bóg sporządził dla mężczyzny i dla jego żony odzienie ze skór i przyodział ich ». Rdz 3,21. Dyskretne objawienie « wyznania grzechów i przelewania krwi zwierzęcej, aż do czasu przelania krwi przez Baranka Bożego »« Ofiarę naszego patriarchy Abrahama » też Bóg przyjął ponieważ uwierzył Jego słowom i wszędzie, gdzie przybywał «  Tam również zbudował ołtarz dla Pana i wzywał imienia Jego ». Rdz 12,8b. W życiu tego patriarchy Abrahama też zapowiedział Bóg w sposób « najwyraźniejszy z możliwych » od strony duchowej i wewnętrznej Ofiarę swego Syna Jednorodzonego: « Abraham, obejrzawszy się poza siebie, spostrzegł barana uwikłanego rogami w zaroślach. Poszedł więc, wziął barana u złożył w ofierze całopalnej zamiast swego syna. I dał Abraham miejscu temu nazwę Pan widzi’. Stąd to mówi się dzisiaj: Na wzgórzu Pan się ukazuje. Innym « najwyraźniejszym z możliwych » znakiem zapowiadającym Ofiary doskonałej jest ofiara, którą złożył Bogu Melchizedek. Autor Listu do Hebrajczyków daje wyczerpujące wyjaśnienie tego wydarzenia-objawienia’ z Księgi Rodzaju, o czym już wcześniej mówiliśmy:« Melchizedek zaś, król Szalemu, wyniósł chleb i wino; a ponieważ był on kapłanem Boga Najwyższego, błogosławił Abrama, mówiąc: Niech będzie błogosławiony Abram przez Boga Najwyższego, Stwórcę nieba i ziemi! Niech będzie błogosławiony Bóg Najwyższy, który w twe ręce wydał twoich wrogów! » Rdz 14,18n. Chleb i wino, jako zapowiedź Ofiary doskonałej? Tak, odkąd została przelana Krew Baranka, na nic już nie przydadzą się ofiary ze zwierząt, które ją tylko zapowiadały. Jedynie Msza święta pozostaje Ofiarą miłą Bogu i przyjętą. « Pokornie Cię błagamy, wszechmogący Boże, niech Twój święty Anioł zaniesie tę Ofiarę na ołtarz w niebie przed oblicze boskiego majestatu Twego, abyśmy przyjmując z tego ołtarza Najświętsze Ciało i Krew Twojego Syna, otrzymali obfite błogosławieństwo i łaskę ». Eucharystia, Obrzędy Mszy świętej, dz.cyt. s.30.Ten Chleb święty życia wiecznego jest ciałem Jezusa Chrystusa pod postacią chleba. Ten Kielich wiekuistego zbawienia jest jego Krwią pod postacią wina. Taka oto jest Ofiara Kościoła, którą przekazał mu wraz z wiarą raz jeden nasz Pan Jezus Chrystus. Przekaz Wiarę i Ofiarę swojemu Kościołowi, który On sam buduje na wyznaniu Piotrowym: « Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego ». Mt 16,16 Swięty Juda, sługa Jezusa Chrystusa, brat zaś Jakuba Apostoła, o tym napisał bardzo zwięźle: « Umiłowani, wkładając całe staranie w pisanie wam o wspólnym naszym zbawieniu, uważam za potrzebne napisać do was, aby zachęcić do walki o wiarę raz tylko przekazaną świętym…Wy zaś, umiłowani, budując samych siebie, na fundamencie waszej najświętszej wiary, w Duchu Swiętym się módlcie i w miłości Bożej strzeżcie samych siebie, oczekując miłosierdzia Pana naszego Jezusa Chrystusa, które wiedzie ku życiu wiecznemu ». Jk 1,3.20n.« Raz jeden przekazana Wiara i Ofiara » domagała się sukcesji apostolskiej, i ją otrzymała. I ona jest żywa, a jej nazwą jest Tradycja,czyli Magisterium Kościoła, Stolica Apostolska.


68