73




PER IPSUM, CUM IPSO, et IN IPSO TIBI DEO PATRI OMNIPOTENTI, in UNITATE SPIRITUS SANCTI, OMNIS HONOR et GLORIA PER OMNIA SÆCULA SAECULORUM. Przez Chrystusa, z Chrystusem i w Chrystusie, Tobie, Boże, Ojcze wszechmogący, w jedności Ducha Swiętego, wszelka cześć i chwała, przez wszystkie wieki wieków. Amen.

To także przez Chrystusa, z Chrystusem i w Chrystusie Bogu składamy cześć i chwałę. Tutaj również przed Soborem Watykańskim II były przez kapłana czynione znaki krzyża: trzy przy odniesieniu do Chrystusa, i dwa ostatnie, jeden do Boga Ojca i jeden do Ducha Swiętego. Dzięki Niemu, najpierw jako prawdziwemu Pośrednikowi między Bogiem i ludźmi. Jezus Chrystus jest bowiem prawdziwym Bogiem i prawdziwym człowiekiem. Bóg odbiera chwałę, jako Bóg Ojcec przez Syna Bożego, a Syn od Ojca, w jedności Ducha Świętego. Kapłan wypowiada ostatnie słowa na głos, tak aby wszyscy zgromadzeni mogli odpowiedzieć: AMEN, a tym samym kończy się Kanon Mszy świętej. AMEN. To Amen, które Kościół wypowiada, oznacza, że jest to prawda. Wierni wypowiadają podsumowanie tej wielkiej tajemnicy, za zgodą ich wiary, jako « Uzasadnione ». Modlitwy uzasadnione są wyznaczone przepisami prawa i zasadami Kościoła. Te ostatnie pięć znaków krzyża obecnie nie są wykonywane. Trzeba jednak pamiętać, że rozumie się wciąż że Ofiara Chrystusa mistyczna jest nierozdzielnie złączona z Ofiarą krzyżową. Zredukowanie ilości znaków krzyża we Mszy świętej, nie oznacza wcale poniejszenia tej więzi, Najświętsze Ciało i Krew w Kielichu zawierają ten samego Jezusa Chrystusa, który poświęcił się i ofiarował na krzyżu.

Kiedy czyniono znaki krzyża w czasie wymieniania imienia Boga Ojca i Ducha Świętego, Osób Boskich, które nie są osobiście zjednoczone z Najświętszym Ciałem i drogocenną Krwią, to nie czyniono tych znaków krzyża nad Postaciami Konsekrowanymi, ale na zewnątrz, ale mogło to niekiedy powodowaś konfuzję. Stąd nie trzeba się upierać nad opinią, że dawniej było lepiej niż jest teraz. W czasie tych słów Najświętszy Sakrament jest uniesiony w górę, i już samo uniesienie to przypomina krzyż: « A Ja gdy zostanę nad ziemię wywższony, przyciągnę wszystkich do siebie ».J 12,32 Więc to nie było po myśli Bożej konieczne, aby wszystkim słowom nawiązującym do Męki krzyżowej Chrystusa dołączony był znak krzyża. Kościół Boży kierowany Duchem Swiętym cieszy się nieomylnością w tej dziedzinie: Lex credendi, lex orandi. Prawo wiary, prawem modlitwy. Chwała Bogu za to! « Albowiem z Niego i przez Niego, i dla Niego jest wszystko. Jemu chwała na wieki ».Rz 11,36


73